Az előző Corgi - Rocket Age-t taglaló ismertetőben már volt szó a rakéták kiszolgálásához kapcsolódó kilövőállványokról, radarokról és gépkocsikról. Ezek közül szeretném most bemutatni az idén 51. évét betöltő 1959-ben megjelent Karrier Gamecock Decca Radar Van-t.
|
1106 Karrier Gamecock Decca Radar Van (vectis.co.uk) |
A lokátorok megjelenésével egy-időben igény jelentkezett egy könnyen mozgatható és szükség szerint áttelepíthető, a rakétaegységekkel együtt mozgó kompakt lokátor egységre. A Brit légvédelemnél ez volt az 60-as években szolgálatba állt Decca radar egység, amelyet az akkor elterjedt Karrier Gamecock alvázra építettek.
|
Korabeli reklámkiadvány a Gamecock járműcsaládról (www.ebay.com) |
Maga a Karrier mint márka 1908-ra vezethető vissza, amikor is megkezdte működését, mint gépjármű gyártó cég. 1934-ben aztán a Rootes Group cégcsoport tulajdonába került, amely többek között a Commer és Bantam típusokat is gyártotta a Karrierrel egy-időben.
|
Karakteres Karrier logó a motorház felett. (www.flickr.com) |
|
A Rootes Group Holland reklámkiadványa, amelyen helyet kapott a Karrier Gamecock is (vic.rootesgroup.org.au) |
Akkoriban a Nagy-Britanniában megszokott látvány volt az utcákon a Commer-ek, Guy-ok, Bedford-ok mellett a karakteres Bantam és Karrier teherautók jelenléte.
|
Karrier Mobile shop az 1960-as évekből (www.rootesgroup.com) |
|
Karrier Coca-Cola teherautó munka közben (www.roadtransport.com) |
|
Akkoriban megszokott látvány volt a Britt utakon a Karrier (www.flickriver.com) |
Sajnos magáról a járműről és a radarról csak kevés kép illetve videó látott napvilágot, köszönhetően az akkori hidegháborús titkolózásnak. A lenti képek egy a modell alapjául szolgáló mobil Decca radar egységet ábrázolnak, csak a Karrier helyett Bedford alvázon.
|
Decca radar Bedford alvázon - 1956 RAF Theddlethorpe (raf-lincolnshire.info) |
Egy valamiben lehetünk biztosak, a járművekre szerelt radar típusáról. Ez az 1953-ban bemutatott "Decca Radar Type 424" volt. Ezt akkoriban a gépek reptérre való behozatalára, felderítésre és időjárás előrejelzésre egyaránt használták. A radar hatótávolsága 25 tengeri mérföld volt, és 40.000lábig (~12.000m)-ig biztosította a hatékony felderítést. Az ötvenes évek végére több, mint 60 reptéren állt már szolgálatba - köszönhetően meglepően alacsony 5.000Ł-os árának - köztük a Swansee reptéren is, talán innen vehették a modell ötletét a Mettoynál.
|
Decca Radar Type 424 Karrier Gamecock alvázon az 1953-as Blackbushe repterén végrehajtott bemutatón. A második képen a fülke belsejét láthatjuk a radarkezelők képernyőivel. (www.flightglobal.com) |
1106 Karrier Gamecock Decca Radar Van
Maga a modell az előzőleg ismertetett Rocket Age termékvonalat hivatott kiegészíteni. Először az 1958-as katalógusban jelenik meg, azonban csak 1959 januárjában kerül a játékboltok polcaira.
|
1106 Karrier Gamecock Decca Radar Van (www.chezbois.com) |
A jármű három részre osztható. A fülkére, az alvázon megtalálható konténerre (munkatérre) és az azon található lokátor és kiegészítő antennára. A fülke bal oldalának elején található gombbal a lokátor 360-ban körbe forgatható. A hátsó antenna le illetve felhajtható, egyszerű darab. Ez sajnos gyakran letört a modellről, dacára annak, hogy puhább műanyagból készült.
|
Az antennaszerkezet (www.chezbois.com) |
A modell külső kidolgozására nem lehet panaszunk. Kidolgozásában hozza az 50-es évek hangulatát, és nem utolsósorban elég tekintélyes súlya van, köszönhetően, hogy nem spóroltak az anyaggal. A hátsó munkatér falvastagsága sok helyen eléri a 2mm-t. Sajnos az akkori "szokásnak" megfelelően a belső tér teljesen kidolgozatlan. Ez még a munkatérnél nem is zavaró, mivel nem látunk be a kis ablakokon. Azonban a fülkében a hozzáértőknek már rögtön szemet szúr a belső tér teljes hiánya.
|
Belsőtér, vagy inkább annak hiánya (www.chezbois.com) |
A modell belső alváza a később megszokott szürke színű, kivéve a fülke elejét amely a korai modellek vékony sajtolt fémlemezével van lezárva alulról. Az alvázon a Bedford és egyéb teherautókon megszokott 1967-ig alkalmazott sima fémfelnis gumi kerekeket találjuk meg. Ahhoz képes hogy 50éves gumi, teljesen kifogástalan állapotban van, se repedés, se vetemedés nem található rajta. Köszönhetően annak, hogy akkoriban még rendes gumiból készültek ezek a kerekek, és nem úgy, mint pld egyes jelenlegi 1:24 1:18-as modellek, amikről 3-4év múlva egyszerűen lefoszlanak a gumik a felniről.
|
Masszív, egyszerű alváz. (www.chezbois.com) |
A festése nem a RAF-nál akkor megszokott zöld, vagy kékesszürke, hanem a Corginál akkoriban alkalmazott standard világos krémszínű/narancs csíkos lett. Holott a Rocket Age sorozat többi tagja az akkor RAF standard szerinti festéssel került piacra. Hogy miért azt már örök homály fedi.
|
Jól látható a homályos szélű csíkozás (www.chezbois.com) |
A csíkozást valami okból elég "lazán" kivitelezték. Elvileg 4 csík kellene a modellen lenni, azonban némelyikre 5 csík van festve, ráadásul teljesen eltérő helyeken és színárnyalattal is találkozhatunk. És ha mindez nem lenne elég, akkor a maszkolás, vagy annak hiánya is rögtön szembetűnik, mivel a sárga csíkok festésekor elég érdekes sablonnal dolgozhattak, ugyanis a csíkok széle nem éles, hanem erősen festékszórt.
|
Négycsíkos változatok (www.theoldtoyguide.com) |
Sajnos normális állapotban - hazai viszonylatban - csak eléggé borsos áron lehet hozzájutni, viszont egy hiányosabb modellt már 5-10Ł-ért megvehetünk az ebay-en. Ehhez utángyártott alkatrészeket sok helyen, többek között a www.modelcarparts.com-on, vagy Steve Flowers webshopján is vásárolhatunk. Így ha nem ragaszkodunk 100%-osan egy eredeti modellhez akkor 50-70%-al olcsóbban juthatunk egy hasonló modellhez.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése