2010. december 31., péntek

Corgi Toys - Forward Control Jeep FC 150


Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy anno mit is keresett a Buick, Ford, GM kisteherautókkal jól ellátott amerikai piacon, ez a kicsi, gömbölyded, olyan semmilyen kinézetű jármű. Kik és mire használhatták? Sikeres volt-e, vagy csak egy zsákutca volt a korabeli kisteherautók és a terepjárók tengerében.


Korabeli reklámkiadványok (www.flickr.com)

1947-ig a Willys változatlan formában gyártott több haszonjárművet is, viszont az 50-es évek elején a második világháború utáni rendezettebb korszakban sürgetővé vált egy új olcsó első kerék hajtású terepjáró képességekkel rendelkező haszongépjárműre. A Brooks Stevens által vezetett tervező csoport egy a fülke alatt elhelyezett, kombinálható hasznos terű modell megalkotásán fáradozott.






Részletes prospektusok bizonygatták a típus pozitív tulajdonságait (jp.automotive.com)

Alapul a meglévő CJ-5 81 210cm-es tengelytávú alvázát és a négyhengeres 75Le-s Hurricane F/L motort  és a hozzá tartózó háromsebességes manuális váltót vették (később létezett négysebességes verzió is), ezeket házasították össze egy új lekerekítettebb formavilágot megjelenítő külsővel és a jó kilátást biztosító szélvédővel. Ezzel a lépéssel, hogy már meglévő kiforrott alvázat és motor alkalmaztak, rendkívül gazdaságossá tették az autót, mint a gyártó és mint a felhasználó szemszögéből nézve.

Korabeli színes újságmelléklet az FC-150 típusról (www.kitfoster.com)

Miért is érdemes a típust választani (www.flickr.com)

Az egyszerűség a beltéren is meglátszott, kb olyan puritán volt a beltere, mint napjainkban egy UAZ-452-nek. Semmi túlbonyolított design és csicsa. Ami viszont megtalálható volt benne az biztosan működött 10-20évig.

Puritán, jól átlátható belső (www.webejeepin.com)

Az FC-150-es modell 1956-tól elsődlegesen a magánemberek számára készült, azonban az első sikerek után számos változata jelent meg kisebb cégek, állami vállalatok és a hadsereg igényeinek megfelelő hasznos térrel, felépítménnyel. Ára 2.320$ volt, csak 64$-al több, mint a normál 4x4-es Jeep-é. A közepesen hosszú 200cm-es sima platós változat mellett léteztek tűzoltó, autómentő, kukás, vontató, emelődarus, kabinos változatai is. Az első személyszállító változatát a Nyugat-Német Stuttgarti Reutter cég fejlesztette ki.







Néhány példa a számtalan változatból. (www.newcotech.com, www.flickr.com)


1965-ig nagy sikerrel gyártották és forgalmazták nem csak az USA-ban, hanem Angliában, Németországban, Indiában (Mahindra Limited in Bombay - Mumbai), Svédországban és Spanyolországban (VIASA - Vehículos Industriales y Agrícolas, S.A.). Az utolsó három országban licensz alapján gyártották is az FC-150-es modellt.

A Svéd verzió





Az indiai változatok (www.flickr.com, www.fc150web.com)

A Spanyol földön gyártott FC-150 (film.queensu.ca)

Az első FC-150-es 1956 Novemberében mutatták be a forgalmazóknak, a nagyközönség először az azonos év decemberében New York-ban megtartott év végi autó kiállításon vehette szemügyre a kis köpcös terepjárót.

1956 Chicago Motor Show (www.offroaders.com

Az első eladási adatok felülmúlták a Willys várakozásait 1957-ig 9.738db-ot adtak el belőle. Azonban a modernebb FC-170-es típus megjelenésével az FC-150-es eladási mutatói nagyon megcsappantak. 1957-től 1959-ig mindösszesen 1.546db talált gazdára. 1960-ban ismét felívelt a csillaga. A leárazása következtében 4.925db-ot adtak el belőle. A gyártásának nyolc 1956-64 és forgalmazásának kilenc éve alatt 1956-65 között több mint 30.000db-ot adtak el belőle világszerte. 1958-től az eredeti 120cm-es nyomtávolságát 140cm-re növelték meg a nagyobb stabilitás érdekében.




A felújított második változat prospektusa (www.flickr.com)

Az eladási adatokba nem szerepelnek a hadsereg részére gyártott változatok, amelyekről sajnos számadatok nem állnak rendelkezésre. A hadsereg részére gyártott változatok az alábbiak voltak.

    M676 - Normál civil modell zöld színben
    M677 - Négyajtós furgon nyitható tetőablakkal
    M678 - Normál változat fülkével
    M679 - Normál változat mentővé alakítva




A négy hadsereg részére gyártott alaptípus (www.jalopyjournal.com, www.flickr.com)
   
A fenti főbb típusokon felül számos egyéb civil szervezetnek gyártott kis-szériás/limitált típusváltozata is létezett, amit nem az USA-ban, hanem külföldön gyártattak olyan gyártók, mint pld. Willys Overland, Kaiser Jeep, and American Motors (AMC). Ezek reptereken, ENSZ missziókban, kaptak szerepet.

Napjainkban még számos átalakított, felturbózott változata is látható egyes összejöveteleken. (www.offroaders.com)


Corgi Toys - Forward Control Jeep FC 150

1959 április - a Corginál megjelenik a Studebaker után a második nem Britt jármű, ami nem volt más, mint a 409-es számmal jelzett - Forward Control FC-150 Jeep. Hogy miért pont erre a modellre esett a választás, azt homály fedi mivel az FC-150 Jeep sem stílusában, sem ismertségében nem versenyezhetett az akkori közkedvelt típusokkal. Ráadásul a modell terveit egy addig még nem ismert Harlestone Road-i tervezőiroda tervezte, nem "belső" munka volt. Ez vezethetett oda, hogy számos az eddigi modellektől eltérő technológiát alkalmaztak -  pld eltérő stílusú pozitív panelvonalak alkalmazása - mint az öntőforma tervezésénél, mind a modell egészét nézve.












A első változat a 409-es számmal jelzett modell volt. (vectis.co.uk, saját kép)

Az első modellek alváza még vékony fémlemezből készült, fix kerékfelfüggesztést és rugózás nélküli kerekeket kapott, mint a korabeli modellek általában. Később ezt az alvázat áttervezték, és a modell alvázának elején található feliratokat az autó aljának közepére helyezték át. A fülke belső része teljesen üres volt, ahogy ezt a korai modelleknél megszokhattuk emellett pluszként fém lemez vonóhorgot kapott. Kizárólag világoskék színben vörösbarna hűtőráccsal gyártották. Felnije korai domború típus volt.

A Forward Control Jeep FC 150 ezután egy Gift Setben jelenik meg, nevezetesen a GS14 Hydraulic Tower Wagon with Lampstand-ben 1961 és 1964 között.

A GS.14-es gift szet az 1963-as katalógusban (www.flickr.com)










... és testközelből (saját kép)

A készletbe a járművön kívül egy szerelő figura és egy lámpaoszlop is tartozott. A lámpaoszlop többfajta kivitelben szürke és fehér színben is készült. Ennek a modellnek sem volt a fülke belseje kidolgozva és nem kapott rugózást sem. A jármű színe a világoskékről vörösre változott, a hűtőrácsa pedig ezüst színű lett, és elhagyták róla a vonóhorgot. Kétfajta domború és vájatos felnivel is szerelték.

Aztán 1965-ben a modell három variációjával is találkozhatunk. A három modell közül az első a Nr.64-es - Working Conveyor on Forward Control Jeep volt. Ez végeredményben nem volt más, mint a mezőgazdasági (Agricultural) készletben található futószalag és az GS.14-ben megismert vörös színű FC-150 kombinációja, amely kidolgozott fülkebelsőt és sárga színű hűtőrácsot kapott. Gyártását 1969-ben szüntetik be, miután elég kevés darabszámban fogyott.


Két új példány is szerepel az 1966-os katalógusban (www.picasaweb.com)




A futószalag és az FC-150 házasításából készült 64-es modellszámot viselő jármű (yamadas.blog.so-net.ne.jp)

A második az időrendi sorban az 1968-ig forgalmazott 478 Forward Control Jeep Tower Wagon volt amely a GS.14-es készletben már megismert modell teljesen átdolgozott verziója volt. lámpaoszlop nélkül, csak figurával. Többek között ennél a modellnél jelenik meg először a fülke belső kidolgozása mellett a Glidematic rugózás is. Színe vörösről sötét metálzöldre cserélődött, vörös hűtőráccsal. Ekkortól jelenik meg a normál bordázott gumi helyett Corgi Toys feliratos szögletes gumival szerelve is.














A Tower wagon második kiadása, zöld színben, immár lámpaoszlop nélkül (vectis.co.uk, saját kép)

Az utolsó a sorban a 470 Forward Control Jeep ponyvás verziója. Ez a modell sötét homokszínű és kék színben is készült, mindkét verzióbál vörös hűtőráccsal. Glidematic rugózás, kidolgozott belső rész és szürke műanyag ponyva és műanyag vonóhorog jellemezte a típust. Ennél alkalmaztak először ablakos dobozt is.

Az utolsó típus két színváltozata (vectis.co.uk)

Késői 470-es modell fém recézett felnivel és szögletes Corgi Toys feliratos gumikkal. (www.ebay.com)







Műanyag ponyva, műanyag beltér és vonóhorog a legutolsó típus ismérvei (saját kép)

Az FC-150 modell eléggé keresett napjainkban a gyűjtők körében, ami annak köszönhető, hogy a kiadásakor nem éppen közkedvelt modellből kevés jó állapotú példánya maradt fenn. Mindezek mellett egy érdekes színfoltja a korai 60-as évek megszokott Corgi modelljei között. Ráadásul tudomásom szerint más gyártó nem dolgozta fel ezt a típust kisautó formájában.

4 megjegyzés:

  1. A szokásos lexikális mélységű poszt, nem semmi.
    Az autóról pedig: ami szép, az szép! :)

    VálaszTörlés
  2. Tnx. Hát igen manapság a számítógépek korában már nem terveznek hasonló "aranyos" típusokat.

    VálaszTörlés
  3. Ritkán potyogtatod a posztokat, de akkor aztán "van bennük anyag", grat! :)
    A Jeep meg remek, különösen a kosarasok, de mind nagyon eltalált, játszásra ingerlő masinák.

    VálaszTörlés
  4. Gyakrabban szeretnék írni, de sajnos az "információgyűjtés" hálátlan feladata sokszor nehezebb, mint elsőre gondolná az ember. :-) Nekem is bejön az FC-150, mint minden ritkább járgány. Ha jól tudom akkor a Corgi-n kívül más gyártónál nem is jelent meg.

    VálaszTörlés