A Volkswagen Karmann Ghia (Type 34) a 2+2 üléses autók piacán 1961-ben jelent meg, mint az 1953-ban bemutatott Type 14 modell továbbfejlesztett változata.
A Type 34 előfutára a Type 14 (www.wikipedia.com)
Amikor 1961-ben a frankfurti autószalonon a Type 3 Karmann Ghia feltűnt a nagyközönség előtt, rendkívül nagy érdeklődés övezte mind a nagyközönség, mind a VW -t kedvelő vásárlók körében.
A gyönyörűen formatervezett külső, melyet az Olasz Carrozzeria Ghia műhelyének volt köszönhető és az 1901-ben alapított Német Karmann cég műszaki szakértelme visszatükröződik az autóban. Mindamellett a Volkswagen cég igyekezett a meglévő típusaiból minél több alkatrészét a Ghiában is viszontlátni.
A Német Auto Motor Sport magazin tesztje a modellről 1962-ből (www.flickr.com)
Mindezek mellet az új típus nagyobb, gyorsabb, erősebb, és nem utolsósorban jobban felszerelt volt, mint addigi elődei. Ezek a tulajdonságok és a mérsékelt ára - mivel a VW az autót a középkategóriába sorolta - már az első pillanatban nagy sikert aratott.
Az autószalonokba sok érdeklődőt becsábított az új 1500-as modell (www.type34.com)
Az akkoriban megjelenő 1500-as modellek, mint például a négy üléses Sedan Notchback illetve Cabriolet, vagy az Estate Wagon Squareback mellett a két üléses Karmann Ghia Coupe és Cabriolet változata volt akkoriban a VW "ékköve".
Az amerikai Car and Driver magazin cikke a járműről (www.thesamba.com)
A VW 1500 Karmann Ghia Coupe mint már említettem akkoriban unikum volt a maga nemében, mivel az alapárban olyan akkoriban extrának számító dolgok voltak benn, mint pld. a négy első lámpa, az orrtól a hátsó részig végigfutó díszléc, a kerek hátsó lámpatestek és a minőségi átlag feletti belső kidolgozás.
A fiatalos életérzést, és a sportos teljesítményt hivatott propagálni a Road and Trace magazinja 1963-ból (www.thesamba.com)
Sokan szerették, sokan kritizálták a formavilágát, abban azonban mindenki egyetértett, hogy a VW-nek sikerült maradandót alkotnia. Sok országban a Karmann Ghia név mellet úgy is emlegették, mint "Razor's Edge Ghia" (Nagy Britannia), "Der Grosse Karmann" (Németország), and "European Ghia" (USA).
Korabeli prospektus, itt éppen egy holland szélmalommal a háttérben (www.flickr.com)
A típus már 1962-től a Volkswagen zászlóshajója volt, köszönhetően annak, hogy akkoriban ez a típus volt a gyár legmodernebb, leggyorsabb és legdrágább utcai modellje amely a hagyományos farmotoros VW kialakítást követte.
- 1962 1.széria, 1500cm3 motor, szimpla karburátor
- 1962 2.széria - 1963, 1500cm3 motor, szimpla karburátor
- 1964 - 1965, 1500cm3 S motor, dupla karburátor, domború un. "dome topped" dugattyú
- 1966, 1600cm3 S motor, dupla karburátor
- 1967 - 1969, 1600cm3 S motor, dupla karburátor, 12V-os elektromos rendszer
A hátra szerelt léghűtéses négyhengeres flat motornak köszönhetően hátul a motor felett csak rendkívül kicsi csomagtér, ált rendelkezésre, és az is csak hőálló borítású lehetett, mivel közvetlenül a motor felett kapott helyet. Videó a motortérről itt nézhető meg.
Elől sem volt rózsás a helyzet, ugyanis itt pedig a 40l-es üzemanyagtartály és a pótkerék foglalta a helyet a csomagok elől.
Mindezek a negatívumok mellett olyan extrákkal volt felszerelve alapból, mint a ködlámpák, szivargyújtó, elektromos óra, kormányzár, fűtött első és hátsó szélvédő, állítható ablaktörlőlapátok, elektromosan mozgatható napfénytető, stb.
Jól látható a jármű első és hátsó hasznos terének kialakítása és kapacitása. (www.type-14.com)
A Karmann Ghia Type 34-t a gyártás éve és a beleszerelt motor alapján öt kategóriára oszthatjuk. Ezek az alábbiak:
- 1962 2.széria - 1963, 1500cm3 motor, szimpla karburátor
- 1964 - 1965, 1500cm3 S motor, dupla karburátor, domború un. "dome topped" dugattyú
- 1966, 1600cm3 S motor, dupla karburátor
- 1967 - 1969, 1600cm3 S motor, dupla karburátor, 12V-os elektromos rendszer
A kiszerelt 1600cm3-es dupla karburátoros motor (cartorque.co.za)
A hátra szerelt léghűtéses négyhengeres flat motornak köszönhetően hátul a motor felett csak rendkívül kicsi csomagtér, ált rendelkezésre, és az is csak hőálló borítású lehetett, mivel közvetlenül a motor felett kapott helyet. Videó a motortérről itt nézhető meg.
A motortér csukott és felnyitott állapotában (blog.hemmings.com)
Elől sem volt rózsás a helyzet, ugyanis itt pedig a 40l-es üzemanyagtartály és a pótkerék foglalta a helyet a csomagok elől.
Az orrba szerelt üzemanyagtartály (www.flickr.com)
Mindezek a negatívumok mellett olyan extrákkal volt felszerelve alapból, mint a ködlámpák, szivargyújtó, elektromos óra, kormányzár, fűtött első és hátsó szélvédő, állítható ablaktörlőlapátok, elektromosan mozgatható napfénytető, stb.
A modell egyedi kialakítású karosszériája a Type 3-as sorozat szabvány alvázát, futóművét, motorját és felfüggesztését kapta, hogy biztosítsák a könnyű szervizelhetőségét és alkatrészellátást. A további alkatrészek azonban 95%-ban egyediek voltak és nem voltak kompatibilisek más modellekkel, ezáltal napjainkban az autó restaurálása igazi kihívás az autó szerelmeseinek.
Restaurált modellek napjainkban az USA-ban (newyork.inetgiant.com)
A Type 34 1961 decembertől 1969 júliusig volt gyártásban. Ez idő között 42.505db hagyta el az Osnabruck-i gyárat. A legyártott mennyiség 70%-a belföldi piacra, a fennmaradó 30% pedig exportra került.
Gyártósor Osnabruckben. Egy időben több modellt is gyártottak párhuzamosan (www.type34.com)
A Karmann Ghiát számos országba exportálták úgy mint Kanada, Brazília, Svédország, Ausztrália, Japán, Szingapur, Új-Zéland, Fülöp-szigetek. Az országok közül nem véletlenül maradt ki az USA, ugyanis hivatalosan a modellt soha nem exportálták az USA-ba.
A korabeli sokszínű VW típusválaszték (www.type3.de)
Ez annak volt köszönhető, hogy a Volkswagen belátta, hogy az amerikai piacon nem tudott volna versenyezni a hasonló tulajdonságú, de olcsóbb Chevrolet Corvair-al. Illetve a modell szervizhálózatát és alkatrészellátását is sokkal többe került volna biztosítani a tengerentúlon, mint egyébként.
Jól mutatja a korabeli piac stagnálását a fenti cikk (www.type34.com)
Bármi volt is azonban a hivatalos ok, a típus rendkívül keresett volt az USA-ban köszönhetően annak, hogy számos külföldön szolgáló katona és turista tért haza az USA-ba a népszerű Karmann Ghiával. Ezek hatására egyes európai VW forgalmazók feketén szerződést kötöttek egyes amerikai forgalmazókkal a típus továbbértékesítésére.
Kereskedői árlista 1965-ből. Az árak Nyugat-Német Márkában értendőek. (www.type-14.com)
Sajnos napjainkban kevesebb mint 1000 példány maradt fent a modellből világszerte, 45%-uk Németországban, 30%-uk az USA-ban, 10%-uk Nagy Britanniában, 2%-uk Kanadában és Új-Zélandon, a fennmaradó 10% pedig a világ többi részén. Mindezek miatt nagyon népszerű nemcsak a VW gyűjtők, hanem a 60-as évek autóit gyűjtők körében is.
Corgi 239 - Volkswagen 1500 Karmann-Ghia
Az autó 1:46-os méretarányú kicsinyített mását elég korán, már 1963-tól többféle színvariációban egészen 1968-ig forgalmazták. Az első színvariációk a vörös volt, sárga műanyag beltérrel, majd jött az arany és a krémszínű változat egyaránt piros beltérrel. Létezik még egy a legritkábban felbukkanó korai elő-szériás un. "Pre Production / Color Trial" változat metálkék színben, piros beltérrel.
Színvariációk egy kisautóra (vectis.co.uk)
A Volkswagen ezen modelljének tervezését és kidolgozását a Corgi akkori vezető tervezője Marcel Van Cleemput felügyelte, így az összképre nem lehet panaszunk, a részletgazdagság a tervezésekor alapkövetelmény volt. Az autóba a Corgi Toysnál akkoriban bevezetett minden újítást igyekeztek beépíteni. Így többek között Glidamatic rugózást, nyitható és kidolgozott motorteret, nyitható első csomagteret kapott.
Jól kidolgozott, részletgazdag külső (www.kiraku.tv)
Az elöl lévő - más modelleknél motorháztetőként funkcionáló - kis ajtót felnyitva vehetjük szemügyre a valós modellel megegyező csomagteret, ami esetünkben egy a modellel kapott pótkereket és egy kisméretű bőröndöt rejt. - Just for fun.
A csomagtér jó szórakozást kínált a játékos gyerekeknek. (www.kiraku.tv)
Hátul a motorháztető szintén felnyitható, nagyon mutatós a finoman kivitelezett szellőzőrácsokkal. Felnyitva egy átlátszó kis műanyag lemezt felnyitva elénk tárul az alvázzal egybeöntött - szintén ezüstszínű - motor.
A hátul található motortér (www.kiraku.tv)
A motortér és a vele egybefüggő alváz nem az akkoriban megszokott "Corgi szürke" színű, hanem szakítva a hagyományokkal ezüst színt kapott és jól látható a hátsó részén a kidolgozott motor, és hozzá kapcsolódó kipufogórendszer is.
Az ezüst színű alváz a kidolgozott motorral (saját kép)
Az alvázhoz a már említett Glidematic rugózáson keresztül kapcsolódnak az akkoriban megszokott fémfelnis kerekek, amelyekre az 1967-ig standardnak számító B9 (Y47 / 1450) típusú gumikat szerelték fel.
Standard kerekek egy nem standard modellen (saját kép)
A külcsín után térjünk rá az belbecsre. A VW 1500 Karmann Ghina mérföldkő volt a Corgi Toys történetében, ugyanis az első olyan modell volt a cég kínálatában, ami műanyag belteret kapott az addig alkalmazott vákumformázott, "zizegős" belső kialakítás helyett. Ez az "elsőség" egyaránt meglátszik a műanyag minőségén és a belső tér szerényebb kialakításán is, mivel ekkor még nem volt lehetőség olyan részletgazdagság kidolgozására mint manapság, így például a kormány a műszerfallal egybe lett öntve. Nem tudni, hogy miért döntöttek emellett, mikor már ekkor több modelljüket is különálló kormánnyal szerelték. A kormány egyszerűsítését ellensúlyozandó a hátsó kalaptartóra a belsővel egybeöntött csomagokat alakítottak ki ami a hátsó szélvédőn át jól látható.
Az egyszerű belsőtér és részletes külső kontrasztja (saját kép)
Az egyedüli számomra érthetetlen dolog az autóval kapcsolatban az, hogy az autó hátulján az alváz rögzítéséhez szükséges rést, miért nem a hátsó rendszámtábla helyére tervezték, miért a rendszámtábla alá került elrontva ezzel a valósághű megjelenítést.
Rendszámtáblák elől-hátul (www.kiraku.tv)
Összességében jól kivitelezett, élethű modellel van dolgunk, annak dacára, hogy a 60-as években készült.Mindenképpen "Must Have" minden Corgi gyűjtőnek és a típus szerelmeseinek egyaránt.
Nincs mese, ez zseniális darab! Leborulás, kéne!
VálaszTörlésNagyon aranyos, a valóságban meglepően kicsi a mérete, majd csinálok egy közös képet egy normál 1:64-es kisautóval, akkor megláthatjátok.
VálaszTörlés