2010. október 13., szerda

Corgi Toys - 303-304 Mercedes 300SL Roadster / Coupé


A híres 300SL szárnyas ajtajú "Gullwing" típusának Coupé változatát először az 1957 márciusában megtartott genfi autó kiállításon mutatták meg a nagyközönségnek. Igaz hogy már létezett a 300SL-ből coupé változat, mivel a meglévő Gullwing típusból 1954 és 1957 között 1371db-t alakítottak át megrendelésre Coupévá, az igazi Coupé változatnak az 1957 és 1963 között 1858db legyártott Roadster Coupét tekintik. 

A 300SL Gullwing és korai Coupé változata 1956-ból (www.europeancarsblog.com)



Jól látható az önálló csővázas alváz, és a kaszni szerkezete. (www.news-on-tour.de)

Már a korai Coupé változat is feltünést keltett az utcán. (et.mercedes-benz-clubs.com)

Egy érdekesség még az "SL" rövidítésről. Az eredeti SL a Német "Sehr Leicht" (Nagyon Könnyű) szavakból ered, később ezt az angol nyelvterületen való megjelenéssel egy időben "Sport Leicht" - "Sport light" (Könnyű Sportos)-ra változtatták meg.


Az első rajz a W198-as modellről. (www.autoevolution.com)

Az ötlet, hogy a meglévő Gullwing mellett/helyett egy könnyebben kezelhető sportautót gyártsanak Maximilian “Maxie” Hoffman-tól ered. Az ausztriai születésü New-York-i Hoffmann már 1952 óta importált Mercedes-Benz autókat szerte az Egyesült-Államokba. Az ötlete megtetszett Rudolf Uhlenhaut-nak a MB akkori vezető tervezőjének, aki egy félbehagyott 1953-as modell felhasználásával egy a könnyű csővázas szerkezetű autót tervezett meg.



Készülnek a tervek az új modellről (www.autoevolution.com)

A Roadster változat sok mindenben különbözött az elődjétől. Számos változtatást hajtottak rajta végre, úgymint: első lámpák, meghajtott kerekek, váz, ajtó, karosszéria, soft-top, hard-top. 

Jól áttekinthető az autó  műszaki kialakítása (www.flickr.com)

Ez mind-mind előnyére vált, mivel a potenciális vásárlói réteget rögtön megfogta az autót övező újítások a viszonylag magas ára ellenére is. Ez 1958 elején $6820 volt, 1963-ra pedig az ára $8902-ra nőtt.

Az első gyárból kigördülő prototípus tűzpiros színben pompázott (www.autoevolution.com)

A W198 Prototípusa New York-i bemutatókörúton 1954-ben (www.autoevolution.com)

Az áttervezésnek köszönhetően az ajtók alacsonyabbak lettek, megerősítették számos ponton, alumínium ajtókat, csomagtartót, küszöböt és motorháztetőt kapott, de még így is 1330kg lett az összsúlya, 35kg-al nehezebb mint a korábbi Coupé változatoknak. Az üzemanyagtankot is megnövelték 130L-esre és beöntőnyílását a bal hátsó kerék fölé helyezték át. 

1958-as modell Soft-top tetővel, "Normál" kivitelben napjainkban.(www.mercedesbenz300slroadster.com)

Az időjárás viszontagságai elleni védelmet biztosító soft-top tető a hátsó ülés mögé hajlott vissza, majd 1958-tól opcióként a soft-top helyére hard-top tető is megjelent a választható extrák között. Az ezzel felszerelt autó súlya 75kg-al haladta meg a korábbi Coupék súlyát. Ezzel a végsebessége 260km/h-ról 250km/h-ra csökkent, ami még bőven elegendő volt egy korabeli sportautónak. A súlynövekedés ellenére 0-ról 100km-ra 8,7másodperc alatt gyorsult fel.

Korabeli életérzés , természetesen Mercedes 300SL-el (www.bentleypublishers.com)

Technikailag is különbözött az SL Roadster az elődeitől. Az új első és hátsó kettős felfüggesztése jobb úttartást eredményezett. Az első és hátsó lámpákat is áttervezték. A meglévő első fényszórók mellé beépített ködlámpákat kapott, míg a hátsókba beépített tolatólámpát szereltek. A kormánykerék billenthető volt, a kényelmesebb beszállás miatt .A kettős kerékfelfüggesztése nagyon jól vezethetővé tette, még nagy sebességeknél is. 1961-től a fékezést a Dunlop cég mind a négy kerékre felszerelt tárcsafékeivel oldották meg. 

A sport műszerfal a beszállást könnyítő kormánnyal. (www.bringatrailer.com)

Az autóban a versenysportban már jól ismert 300SL W194 motorja került. Ez egy 3l-es (2996cm3) soros 6 hengeres Bosh mechanikus direkt üzemanyag-befecskendezéssel felszerelt 9.5:1-es sűrítési aránnyal rendelkező motor volt, amely 215LE-s teljesítményével nem maradt el az akkori közkedvelt Jaguár és Ferrari sportautóktól sem. Igaz 17L-es fogyasztása nem volt csekély, de a 130L-es tank biztosította üzemanyag bőven elegendő volt. 1962-től a gyártott modellek egy újabb könnyűfém motorblokkot kaptak (W198 III)

A motor behelyezése a vázba (www.emercedesbenz.com)

Az impozáns motortér.(www.mercedesbenz300slroadster.com)

A hátsó csomagtér a speciálisan ehez a típushoz kialakított gyári bőröndökkel (www.mercedesbenz300slroadster.com)

Természetesen a gyorsaság nem minden. A sikeres értékesítéshez szükség volt arra a Mercedes-Benz által megjelenített formavilágra is, ami manapság is megdobogtatja a típus rajongóinak szívét. Ez a gyorsaság, kényelmes belsőtér, és relatíve könnyű súly és méret a 300SL-t ma is a sportautók szerelmeseinek egyik kedvencévé teszi, és remélhetőleg a jövőben is előkelő helyen fog a képzeletbeli dobogón szerepelni.

Így is lehet járni sajnos. -750.000$ (www.wreckedexotics.com)

Ennek szellemében a belső tér kialakításánál a luxus és a sportautóknál alkalmazott anyagokat és eljárásokat ötvözték. A belsőtér teljesen bőr belső borítást és bőr üléseket kapott. Ezenkívül teljesen új, átdolgozott műszereket, visszapillantókat, rádiót és beépített hűtő/fűtő berendezés tartozott az autóba felszereltségébe.

A külső formavilághoz remekül illő igazi luxus beltér (www.mercedesbenz300slroadster.com)

Az utolsó 300SL 1963 februárjában hagyta el a németországi Sindelfingen-i üzemet. Ezzel a 300SL volt a Mercedes-Benz utolsó személyautója, amely különálló kasznival készült. A legyártott autók 80%-a az Egyesült államokba került, míg 20%-uk a hazai piacon került értékesítésre.

A legyártott darabok 80%-a az USA-ban talált gazdára. (www.bringatrailer.com)

Legyártott darabszám:
1957      554db
1958     324db
1959     211db
1960     249db
1961     250db
1962     244db
1963     26db
Összesen:     1858db


Egy 300SL restaurálás után napjainkban (forum.gtspirit.com)

303/303S/304/304S Corgi Toys Mercedes 300SL Roadster / Coupé

A korai modellautó gyártók előszeretettel formázták meg, és formázzák meg ma is valamely sportautót kicsiben. Elsősorban azért, mert minden gyerek a teherautós, dömperes korszaka után a  versenyautós korszak következik, amikor is mindegy, hogy milyen autó csak sportos és gyors autónak nézzen ki. Ez a kinézet a Corgi 300Sl-jében érvényre is jut, igaz nem minden esetben válik a modell előnyére, de erről majd egy kicsit később. Az Mercedes 300SL modellje a második nem Brit autómodell volt - a Citroën DS19 után - ami megjelent a Corgi égisze alatt.

Katalógus 1958-ból (saját kép)

Az első 300Sl-el a Corginál az autó nagy testvérének a megjelenésével szinte egy-időben 1958-ban találkozhatunk először, mint a 303 Mercedes-Benz 300SL Open Roadster. Ezt követte 1959-ben a beltér nélküli Hard-top verzió 304 Mercedes-Benz 300SL Hardtop néven. A fenti két modellt 1961-ig forgalmazták többféle színösszeállításban és felnivel:

303 Kaszni/belső
Fehér/Világoskék
Világoskék/Fehér
Króm bevonatos/Fehér

304 Kaszni/tető
Sárga/Piros
Sárga/Sárga
303 típusok korai kék, és normál kék/sárga dobozzal (homepage.ntlworld.com)

303-as típusok eltérő színben és felnivel (www.photobucket.com)

A 304-es Hard-Top verziókat a sárga szín uralja (www.photobucket.com)

1961-től aztán ismét változtattak a modelleken, rugózást kapott, innen az S (Spring Suspension) a modell száma után. Az új modellek neve így 303S Mercedes-Benz 300SL Open Roadster illetve 304 Mercedes-Benz 300SL Hardtop néven a modellek verseny matricákat, kisebb módosításokat kaptak (vezető figura, 2 fajta küllős illetve későbbi "normál" mélyített barázdás felni) Ezt egészen 1963-ig a repertoárjukban tartották.

303S Kaszni/belső
Fehér/Sárga
Világoskék/Sárga
Króm bevonatos/Sárga
Króm bevonatos/Sárga/Barna

304S Kaszni/tető
Króm bevonatos/Piros
Fehér/Piros

303S típusok széles választéka, három fajta felnivel (www.photobucket.com)

304S Hard-Top verziók. A fehér egy elég ritka korai felnis változat. (www.photobucket.com)

Maga a modell elég egyszerű, úgyis mondhatnám, hogy gyermekbiztos (főleg a Hard-Top verzió), mivel a kerekek kivételével nulla mozgó vagy apró alkatrészt tartalmaz. Az autó végeredményben kaszniból, alvázból, első hátsó tengely + kerekekből, és a szélvédőből + a sima Coupé modellnél fém belsőtérből, illetve a Hard top modellnél természetesen tetőből áll. 

 Coupé és Hard-Top egymás mellett békességben (homepage.ntlworld.com)

Maga a kaszni kidolgozása részletes, azonban ezt a részletet sokszor elmossa, elnyomja a későbbi modellekhez képest vastagabb festékréteg, illetve a krómozott kivitelnél nagyon hamar megkopik, lepattogzik a bevonat, köszönhetően az eltelt 50 évnek. Ráadásul ezt a króm bevonatot eltávolítani és felújítani is nehezen lehet, mivel az egyetlen használható házilag felvihető krómbevonat a Plastikote chrome festék jelentheti, ennek viszont elég borsos az ára, és nehezen szárad. 


Ötven év után is karakteres a modell (saját kép)

Az alváz a korai modelleknek megfelelően vékony fémlemez, kidomborodó feliratokkal, amelyet az kasznihoz szegecseltek. Gyűjtői szemmel nézve az autó legváltozatosabb része az alvázhoz tartozó felnik és kerekek. Összesen 5 féle felnis verzió létezik, amelyeken a gumi viszont minden esetben a B9/Y47 1967-ig alkalmazott típus.

 A három testvér (saját kép)

Mint már említettem kizárólag a Coupé változatnak volt beltere. Ez fémből készült, amibe a korábbi modellektől eltérően nem műanyagból, hanem fémből készült. Ez a beltér lehetett fehér, világoskék, és sárga. Néhány esetben a soft-top hátrahajtott tetejét mintázó kidudorodást még kifestették barnára, de ez csak a sárgára festett belsőterű modelleknél volt jellemző.


 Nekem ez a Coupé változat tetszik a legjobban (saját kép)

A szélvédő a Coupé verziónál közepesen vastag anyagból készült, mely az oldalsó ablakokon is folytatódott, jól a modellhez volt rögzítve (szegecselve) így nem lehetett elhagyni, ahogy egy-két későbbi modellnél, csak letörni. A Hard top változatnál ez a veszély értelemszerűen nem áll fenn, hiszen itt a szélvédő közel 2mm vastag és a Hard-top fémkerete megvédi minden viszontagságtól.


Hard-Top vázban a vastag üveg, ami nem nagyon enged bepillantást az üres belsőbe (saját kép)
 
A fent említett "túlfestés" az egyetlen negatívum, ami elmondható a kisautóról. A korai hatvanas évek után napjainkig még egy féltucat alkalommal találkozhatunk a 300SL széria valamelyik típusával a Corgi kiadásában, úgy látszik közkedvelt széria volt és még ma is annak mondható "örökifjú" modellel van dolgunk.


2 megjegyzés:

  1. Valószerűtlenül szép mindahány...Önmagam számára is meglepő módon közülük, a legharsányabb, krómozott változat tetszik leginkább.
    Az 1:1-et illetően: a Ford vezetőjével nem is tudom, mit tennék...Már, ha Ő volt a hibás.

    VálaszTörlés
  2. A krómozott nekem csak a Coupé változatban jön be. Sajnos sok 300SL jutott a képen látható hasonló sorsra, mivel a szelíd külső alatt egy igazivadállat lapul. :-)

    VálaszTörlés