2009. november 7., szombat

Husky Ford Transit Caravan (Martin Walter Dormobile)

A második világháború befejeztével nem csak az ipar, hanem a népesség is ugrásszerűen növekedésnek indult. Pld. Angliában és az USA-ban az életszínvonal a háború előttinek közel a duplájára nőtt. Ennek hatására számos olyan dologra is igény jelentkezett ezekben az országokban és globálisan is, amire eddig az évtizedeken át megszokott társadalmi és világnézeti rendben még csak nem is gondoltak.
 
Így az 1950-es évek közepén 1960-as évek elején a korszak feltörekvő szabadságvágyával együtt magával hozta az élet minden területére kiterjedő mobilitás igényét is. Ez a mobilitási "kényszer" a családok mindennapjaiba a hétvégi kiruccanások, piknikek mind távolabbi helyszínekre történő kiterjesztésében jelent meg az akkor népszerű mobil lakókocsik, lakóautók formájában. Akkoriban az volt a trend, hogy a tehetősebbek vettek egy minden igényt kielégítő komplett vontatható lakókocsit vagy lakóbuszt, amit a családi járgány után kötve a hétvégi kiruccanás helyszínére vontathattak, majd ezt letelepítve élvezhették a vidék nyújtotta nyugalmat az otthon viszonylagos kényelmével karöltve.
 
Egy korai Bedford Dormobile (www.oldclassiccar.co.uk)

VW-ből sátorváros  (www.oldclassiccar.co.uk)

A kevésbé tehetősebbeknek azonban más utat kellet választaniuk. Vagy felszerelkeztek sátrakkal, és a kocsiba bepakolva kempingezni mentek, vagy a lakókocsinál egy sokkal olcsóbb járművet akkori nevén Dormobil-t vagy Campert vásároltak. Ez a jármű végeredményben nem volt más, mint egy használt furgon/kisteherautó bebútorozásával és komfortossá tételével kialakított lakóautó. Sok esetben családi vállalkozásban dolgos kezek házilag alakítottak át lakható járművé.