2009. szeptember 21., hétfő

A Corgi Toys története - 4. rész: Baljós Árnyak


Minden bizonnyal a sors keze volt benne (Illetve állítólag a konkurencia egyik volt dolgozójának a keze is közrejátszott a dolgokban, akit nem vettek fel a Swansea-i gyárba.) az 1969-es év baljós történéseiben. 1969. március 10-én tűz üt ki a Swansea-i gyár több épületből álló raktáregyüttesében. Elég a cég majdnem teljes nyilvántartása, tervei egy része és a gyár kb. 12havi nyersanyag készlete és készáruja, köztük közel 2millió darab elkészült Whizzwheels kisautó is. Mivel a rendeléseket a cég nem tudja teljesíteni, számos forgalmazó felmondja a szerződést, ezáltal egyre több kereskedő is vissza/átáll a Dinky termékek forgalmazására a Corgival szemben. Phillip Ullman ennek hatására lemond igazgatói státusáról és nyugdíjba vonul. A Corgi-k fantasztikus világa összeomlani látszik.




A visszaesés kezdete:
Az 1970-as évben lassan helyreállni látszódott a termelés a gyárban. 1.3millió fontba kerül a cégnek a gyár újjáépítése. Így ismét felfelé ívelhet a termelés. Ezzel párhuzamosan a forgalmazás is növekedni látszik, mivel a Corgi sorra kezdte visszafoglalni az elveszett piacait. Sajnos azonban mire megerősödnének 1971-ben meghal az alapító Philip Ullman, az igazgatótanács elveszti vezető emberét. Ennek folyományaként a kereskedelmi mutatóik drasztikusan visszaesnek a kezdeti 60-as évekbeli szintre.

Jóval egyszerűbb kinézetű Corgi katalógus 1970-ből. (www.gasolinealleyantiques.com)

Pennyburn Workman's Trailer. Az új fejlesztések egyike.  (www.alniva.be)
Ezek a történések magával hozták a termelőkapacitás 1/3-át magába foglaló Northamptoni gyár bezárását és ezzel együtt 900 fő alkalmazott elbocsájtását. De sajnos ez nem volt elég a fennmaradáshoz. A cég mindezzel együtt kénytelen volt eladni a New Yorki székhelyű Fisher-Price Company-nak a Corgi európai értékesítési/forgalmazási jogait.


A TV korszaka:
Egy év „vegetálás” után új stratégiát állít fel magának a cég. 1972-ben megjelentek a cég kínálatában a sikerfilmek járművei. Többek között a James Bond, The Saint, Start Trek, Kojak, Superman, Magnum, Flinstones, Tom and Jerry, Starsky and Hutch, Popeye, UNCLE filmekben látható járművek hű másait kezdték el gyártani a megszokott minőségben és méretarányokban. Viszont a csomagolást egyszerűsítették, annak az elvnek a szellemében, hogy: Egyszerűsített csomagolás = olcsóbb árak, nagyobb profit. Így mint a gyártó, mint a vevő elégedett lehetett.

 '57 Ford Thunderbird 1980-ból még dobozban. A Vega$ sorozat részeként, mely klasszikus amerikai autókat jelenített meg (www.portholeauthority.com)


És kibontva. Jó rugózás, nyitható motortér. (saját kép)


A TV sorozatok nyomán. Egyszerűsített csomagolás = olcsóbb árak, nagyobb profit. (www.gasolinealleyantiques.com)


Egy kis ízelítő az akkori palettából. StarTrek, Superman, Tom & Jerry, James Bond, Kojak és Magnum szettek. (www.hollywood-diecast.com)

Betör az elektronika:
A 70-es években a mindennapi életbe betörő TV-ben és az elektronikában a cég egy új fejlődési irányvonalat lát, így számos műsorban és reklámokban is megjelennek termékei a TV-k képernyőjén. Először a Magpie című ifjúsági műsorban láthatja a nagyközönség viszont a Corgit, ami nagymértékben segítette fellendíteni az eladásokat és újra a régi fényében tündökölhetett a gyár és vele együtt a Corgi név is.

A Magpie TV 1974-es évkönyve. (adoscobblestoneblog.blogspot.com)

A vállalat ezzel együtt az elektronikával felszerelt kisautók felé is ki-kikacsingat. Számos Major szériájú terméküket szereli fel szirénával, villogóval. Ezzel együtt megjelentetik a megszokott méretarányban az elektromos hajtású ElectroRockets szériát is, ami egy tölthető akkuval felszerelt elektromos kisautót takar.

ElectroRockets Manta készlet 1975-ből (www.tradera.com)

Ezzel párhuzamosan egy új típusú elektromos lyukkártya-vezérlésü kisautót is piacra dobnak 1971-ben "Computacar" néven. Azonban nem volt iránta nagy az érdeklődés, így csak csekély számban adtak el belőle.

A  lyukkártyavezérelt Computacar. A kocsi aljába kellett bedugni a lyukkártyát, és az autó az előre a kártyára felvitt adatoknak megfelelően végigjárta a kijelölt útját. (toyscollector.co.uk)


A Whizzwheels vége:
A megerősödött vezetés több stratégiai döntést is hoz a "hagyományos" piacon lévő kisautóival kapcsolatban. Többek között 1972-ben végleg elveti a kisebb méretarányú autóinál alkalmazott, ezeknél a típusoknál nem költséghatékony Whizzwheels sorozatot. Utolsó húzásként 1972-1973-ban Hong-Kongban újraindul egyes kisméretű Whizzwheels modellek kis-szériás gyártása, de a termék ár/érték aránya nem állja meg a helyét a piacon, így rövid úton eltűnik a süllyesztőben. A nagyobb méretű modelljeinél még 1976-ig alkalmazzák ezt a keréktípust, ezután azonban végleg megszűnik. (A HK-i gyártmányok felismerhetőek a Made in G.B. Felirat hiányáról)


A karakteres Whizzwheels felirat, amely 1972-ben befejezte pályafutását (www.toysofthepast.com)

Az utolsó karcsapások:
1974-ben az erősödő gazdaságnak köszönhetően ismét fejleszteni kezdenek. Összesen 1,3millió fontot költenek a Swansea-i gyár bővítésére. Olyan híres bestseller modelljeik voltak ez idő tájt, mint a VII. Edvárd koronázási illetve a királynő hintójának modellje (Edward VII’s Coronation state coach, 1902 State Landau Queen’s silver jubilee). Egyéb másirányú próbálkozásaik is voltak, pld. az 1977-ben kiadott 2-5éves gyerekeknek szánt Corgi Cubs széria, ami végeredményben egy egyszerű szélvédő (ablak) nélküli lebutított, apró részek nélküli kisautó volt.

Corgi Cubs. Azt éppen nem állíthatom, hogy sok alkatrészből áll. (saját kép)

Sajnos nem tervezték meg a szériát elég alaposan. Sok kisgyereknek a szélvédő hiánya miatt beszorult az ujja az autóba, illetve az éles belső szegélyek gyakran okoztak vágott sebeket is. Ezért egy év után ki kellett vonniuk a Corgi Cubs-ot a piacról.

A digitális korszak kezdete, ami egyben a Corgi vége:
A 80-as évek elején a trend drasztikusan megváltozott. A gyerekek kezdtek a régi tradicionálisnak számító játékoktól a modernebb komputerek és elektronikus játékok felé fordulni. 1980-ban a cég közel 5millióval kevesebb kisautót volt képes eladni. Ez kb. 3millió font bevételkiesést jelentett a cégnek. 1982-ben még megpróbálkoztak egy saját fejlesztésü, kiméretű (a Commodore 64-hez hasonló) családi számítógépet piacra dobni, "Dragon 32/64" néven, ám nem jártak sikerrel. 


Mettoy Dragon 32 1982-ből (http://www.dragonhost.es/historia.htm)

Így 1982-ben kénytelen megszüntetni a kisebb méretarányú Corgi Juniors típus 1970 óta tartó gyártását. Azonban már ez a lépés sem segített a cégen, így 1983-ban csődeljárást kértek maguk ellen ezáltal a cég mint kisautógyártó megszűnt létezni.

Közel 40év modelljei a vitrinben (www.corgidiecast.org)

Corgi Toys Limited:
Nem sokkal a csődeljárás befejezése után a cégcsoport a részvényesek nyomására Corgi Toys Limited néven 1984. március 29-én újjáalakult. Célja a korábbi piacok visszaszerzése, új arculat és külső kialakítása, szélesebb körű export és a korábbi piacvezető helyének elérése volt. Természetesen újraindítják a népszerű Corgi Juniors és Corgi Classics típusokat, azonban már megújult logóval, és típusokkal egészítve a meglévő sorozatot.



 
A régi és az új Corgi logó (en.wikipedia.org)

Corgi Classics Ford Model T Tanker 1985-ből (www.gasolinealleyantiques.com)

1985-ben a Brit piac mellett elkezdtek terjeszkedni az dél-amerikai, amerikai, ausztrál, arab és az európai piacokon is, meglepően nagy sikerrel. A forgalmazás mellett a Corgi kereste a lehetőséget, hogy gyártási kapacitásának egy részét is kihelyezze Nagy Britannián kívülre. Ennek keretében 1985-ben megbízza a Brazil A Kikoler Com Ind De Plasticos S.A.-t (KIKO), 150féle különböző modellautó, 1986-ban pedig a Magyar Metalbox Gmk-t 13féle modell gyártásával és forgalmazásával, ezzel is növelve az ismertségét és piacait.

 
Magyar gyártású Pathfinder tűzoltó a Metalboxtól (homepage.nifty.com)

Az Arab országokba exportált Pathfinder tüzoltó (www.diecastfire.co.uk)

A Német változat (www.diecastfire.co.uk)

Ugyanez a Brazil KIKO köntösében (www.diecastfire.co.uk)

A fúziók meglepően sikeresnek bizonyulnak, ugyanis olyan termékeket (típusokat) sikerült akkoriban piacra dobni, amit egyik kisautó gyártó sem tett meg addig. 1987-re annyira megerősödtek, hogy a kereskedők és a fogyasztók szavazatai alapján a Brit Nemzeti Játékforgalmazói Testület az év brit játékgyártója díjjal tüntette ki. (British Toy Company of the Year)

Bezár a bazár:
A cég utolsó Brit terméke az 1989-ben gyártott Corgi Cameo sorozat volt, ami  a Cubs és a régi nagyobb méretű autók kereszteződéséből jött létre.


Az alvázuk a Cubs-nál megismert egyszerűsített műanyag volt, a kasznijuk vékonyabb fém volt, nyitható ajtók és mozgó alkatrészek nélkül. 

 Corgi Katalógus 1988-ból (www.gasolinealleyantiques.com)

1989 decemberében a Mattel megveszi a céget, majd 1990-ben a gyártást teljes egészében áthelyezi Kínába, ezzel egy időben drasztikusan csökkenti a gyártott típusokat. Ezzel a lépéssel a nagy múltú Swansea-i gyárra 1991-ben a végleges bezárás vár. A cég vezetését a Mattel Leicester-i központjába teszik át.

Ezzel egy időben a Mattel irányvonalának hatására a Corgi név ismét bekapcsolódik a TV és mozifilmekben látható járművek gyártásába. Többek között Mr. Bean Mini-jét, Inspector Morse Jaguárját, és még sok akkori TV filmben szereplő járművet is megformáznak. Végül, de nem utolsósorban visszatérnek a Corgi Classics irányvonalhoz. Számos régi klasszikus gyártású modellt elevenítenek fel és dobnak piacra a 30, 40, 50 és 60-as évekből. A meglévő modellek kiadása mellet számos új haszongépjármű, tűzoltó és busz kerül gyártásba.


 A régi Corgi Classics új köntösben (www.janestrains.co.uk)



Corgi Classics 1952 Dennis F12 Wheeled EscapeFire Board (www.gasolinealleyantiques.com)

Ping-Pong:
1995 augusztusában a céget a Mattel „továbbpasszolja” egy magán befektetőcsoportnak. Akik Corgi Classics Limited néven Chris Guest vezetésével (aki 1984-től van a Corginál, mint Értékesítési Igazgató) újjáélesztik a céget. A jó hír, hogy számos régi Corgi licenc marad meg így a Corgi tulajdonában, pld. Batmobil, Mr.Bean's Mini, Beatles, stb... A gyártást Hong-Kong-ban szervezik újjá, felhasználva számos korábban  a raktárakban porosodó közel 30éves gépet is.

Fawlty Towers - avagy Austin 1300 Estate a Vaczak szállóból (www.fanpop.com)

1995-ben egy új 1:76-os méretarányú sorozattal jelentkeztek, ami Britt és Hong-Kongi buszokat tartalmazott 2007-re a kiadott modellek száma meghaladta a 800-at.



1999-ben a Corgi Classics Ltd.-t megvásárolja a hongkongi Zindart Manufacturing Ltd. A cég elsődlegesen az amerikai gyűjtői piacra dolgozott.

Corgi Vanguards Vauxhall Astra (www.ebay.com)

2000-ben az amerikai piacon az egyik piacvezető lett, ettől kezdve Chicagoban nyit központi irodát. 1999/2000-ben a repülés úttörői sorozattal elindítja Corgi Aviation néven az első 1/72-es fém  repülőgép modell sorozatát. 

Corgi Aviation 1:72-es P-47D  (www.gasolinealleyantiques.com)

Szintén ekkortájban jelenik meg az első történelmi katonai sorozatuk a Fighting Machines, (Showcase Collection) ami a II. Világháború és a Vietnami háború harcjárműveit eleveníti fel.



2002-ben a Corgi megveszi a Lledo márkanevet (és vele együtt számos  gyártmány öntőformáját is)  és a Lledo termékeket Lledo/Corgi márkanéven kezdi meg, újraindítva a Days Gone, Vanguards és Trackside sorozatokat.


Ezt a trendet folyatatják egészen 2005-ig, amikor is a Showcase Collection n és Lledo névhasználatot elvetik és a modelleket beolvasztják a Corgi Classics termékcsoportba.


Az 50éves évfordulóra kiadott D-Day szett (www.bostontoyclub.com)

 
Az 50 éves évforduló Bostonban (www.bostontoyclub.com)


2006-ban a cég 50-éves évfordulóját még megéri az akkor 89éves Arthur Katz.  A Corgi azóta is töretlenül halad előre a kijelölt úton, és vesz részt a kisautógyártók piacán.

Előzmény: Harmadik rész - A felívelés

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése