2010. július 21., szerda

Husky Commer Walk-Thru Van


Bizonyára sokan látták már ezt az elhúzható oldalajtós kis furgont, ami számos filmben tűnt már fel, mint fagyisautó, gyorspostai kocsi, vagy mint hírlap szállító, de eddig nem szenteltek neki különösebb figyelmet, pedig megérdemelné. A típus közel 50éve van szolgálatba, mint a kereskedelem igáslova. Az autó szokásos története után megnézzük, hogyan is sikerült a Huskynak a kisautó gyártók kínálatában méltatlanul mellőzött, és csak elvétve megtalálható modellt megjelentetnie.

Korai reklámplakát (www.dunlaoghairecounty.ie)

A Commer egy tradicionális Britt haszongépjárműveket előállító gyár volt, melyet 1905-ben Lavender Hill-ben Dél-Londonban alapítottak Commercial Car Company néven. A gyárnak több részegysége volt, melyek közül a legnagyobb a Luton-ban a Biscot Road-on volt megtalálható. Innen került ki 1909-ben az első Commer busz is.




 Az első Commer Busz (www.wikipedia.com)

 Az első világháború kitörésével, a gyár termelése az egekbe szökött, mint minden hasonló cégnek ebben az időben. Szinte teljesen csak a hadiiparnak szállítottak, félretéve a civil piac igényeit. 1919-ig több mint 3000 járművet adnak át a Brit Hadseregnek.

Az 1929-es világválság a céget sem hagyta meg, számos esetben cserélt gazdát, végül 1931-ben a Rootes Group veszi meg.

 A Rootes Group Holland nyelvű hirdetése a késői 60-as évekből (www.roadtransport.com)

Egészen az 1970-es évekig Commer néven fogalmazzák gépkocsijukat, majd miután a Chrysler Europe megveszi a céget a Commer nevét Dodge-ra változtatják meg.

Commer a posta szolgálatában (www.dunlaoghairecounty.ie)


1978-ig többféle könnyű és nehéz haszongépjármű, teherautó, katonai gépjármű és busz hagyta el gyáregységeit - a legtöbbjük Commer TS-3-as motorral szerelve - melyek a 60-70-es években nagyon elterjedtek voltak és a mindennapi élethez tartoztak Nagy-Britannia szerte. 

Rendőrségi verzió Angliából (www.commervanfan.co.uk)


Platós verzió is készült belőle (www.imcdb.com)


Mindamellett elég nagy érdeklődés mutatkozott a modellre, főleg az USA-ban, így nem véletlen, hogy annyi Hollywood-i filmben láthatjuk ezt a típusú járművet, szinte mindenféle szerepkörben.



Egy régi Commer új köntösben Spanyolországból (www.commervan.com)


Miután a Peugot megveszi a Chrysler Europe-t 1979-ban a Commer beleolvad a Renault, Renault Trucks részlegébe. Változatlan formában, immár Renault logó alatt megtartva számos korábbi sikeres modelljét. Sajnos az 1990-es évek elején a gyártás eltolódott az "eredeti" Renault modellek javára, és 1990-ben végeredményben megszűnik a Commer gyártása.

 Renault (Dodge) 50 (www.flickr.com)



Husky Commer Walk-Thru Van:
A modell első változata 1965-ban jelenik meg a Huskynál. Ezután még három kisebb-nagyobb változatban egészen 1969-ig megmarad a kínálatban. Sajnos kisautóként a Commer Van meglehetősen rövid életű volt, ugyanis 1969-után a modellt nem vitték tovább a későbbi Corgi Juniors szériában, hanem megszüntették a gyártását.


(www.gasolinealleyantiques.com)

A késői 60-as évek színvonalának megfelelő, jól kialakított darab. Kevés alkatrészből áll, de még így is jól sikerült a tervezőknek például az elhúzható oldalajtókat megjeleníteni. A rugózása is érdekes, ugyanis nem a megszokott műanyag füllel valósították meg, hanem egy 1,5cm-es 3mm-es átmerőjű gumicső darab van a kerekek tengelye alá beillesztve, ami remekül megfelel erre a célra. Hasonlót szintén a Husky szériában megjelenő Forward Controll Land-Rover-nél láthatunk. Kétfajta keréktípussal is szerelték a sima szürke gombkerékkel és a krómozott felnis fekete gumikerékkel.


A négy leggyakoribb változat: 19 Prepro; 19A1; 19A2; 19A4 (www.toycollector.com)

A kasztni jól megformált, elöl-hátul jól részletezett lámpákat, indexet, hűtőrácsot láthatunk. A hátsó - az eredeti autón - felhúzható ajtó redőinek megjelenítése is kifogástalan. Mint már említettem a két oldalsó ajtó külön-külön elhúzható, ezeket elhúzva vethetünk pillantást a beltérre. Ezt nem bonyolították túl. Az ülésben ülő figurát az alváz anyagából alakították ki, mint ahogyan a kormányt is. A szélvédő a Huskynál megszokott világos kék műanyagból készült, jól mutat az átlátszó tetőablaknál.


Jól látható az egyedi rugózás kialakítása. (models.pinewoodblue.com)


A beltér elég puritán, köszönhetően annak, hogy ez egy egyterű autó és a való életben sincsen túlzsúfolva felesleges dolgokkal. Egy egyszerü műszerfal, a hozzá tartozó kormány, pedálok és egy ülés található meg benne és slusz-passz.


 Kívül-belül puritán egyszerűség, de ez a valóságban is hasonló volt a Commer ezen típusánál (saját képek)


Nem egy túl részletgazdag és érdekes modell, de nem sok gyártó adta ki ezt a modellt (Ugyanezen változatot az EFSI, Lion Car; a régebbi Commert pedig a Matchbox) így egy érdekes színfoltja a korai 70-es évek modellvilágának.


Lion Car és EFSI Commer Walk-Thru Van-ok (models.pinewoodblue.com)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése