2010. szeptember 3., péntek

Corgi Toys - 233 Heinkel-I Economy Car



Az 50-es évek közepén az egyre erősödő olajárak mellett mindinkább igény mutatkozott egy olcsón üzemeltethető kisméretű városi autóra. Akkoriban számos neves autógyártó és tervező kirukkolt  a saját modelljével. Ekkor jelent meg többek között a Német Hoffman KabineBMW 600, Isetta 300, Jurisch Motoplan, Kleinschnittger F-125, Messerschmitt KR175, Zundapp Janus vagy a Francia Inter 175,  Spanyol David, Lengyel Mikrus MR-300, Olasz Iso Isetta, Britt Reliant Regal, Scootacar MK I is.


storm.oldcarmanualproject.com
A legenda szerint amint Erst Heinkel meglátta az első Olasz Iso Isettát, annyira megtetszett neki, hogy úgy döntött a nagy-múltú Heinkel gyár is beszáll a mikroautók gyártásába. A terv az volt, hogy az Isettánál könnyebb, gyorsabb és nem utolsósorban olcsóbb, ezzel együtt gazdaságosabb legyen az új Heinkel kisautó.




A szárnyas logó, ami a Heinkel repülőgépgyártásban betöltött szerepére utal. (www.flickr.com)
A sort a tervasztalon az 1955 decemberében elkészült "Kabine 150" típusnévvel fémjelzett modell nyitotta. Ez még a Heinkel Touris Scooter robogó 174cm3-es 9,2LE-s négyhengeres motorját használta erőforrásként, majd 1956 márciusában kigördült a gyárból az első "igazi" sorozatgyártású négyhengeres 203cm3-s motorral szerelt három kerekű Heinkel Kabine 153, majd októberben az első négykerekű Kabine 154. 

Holland kereskedői prospektusok (storm.oldcarmanualproject.com)

Családi autó törpe méretben (thegreenmileage.wordpress.com)
1957-től a motor hengerűrtartalmát 198cm3-re csökkentették biztonsági okokból. 1958 júniusáig összesen 11.975db 150, 153, 154-es típus gördült le a Heinkel Speyer-i gyárának futószalagjáról.


Így készült a Heinkel-I (c.gerlts.de)
A Heinkel Kabine licencet megvette Argentína, ahol is 1961-ig az Los Cedros S.A. gyáraiban 2387db Kabine 153 készült. (Az itt gyártott Studebaker Pick-Upokkal párhuzamosan) A modell mindenben megegyezett a Német gyártmányokkal, kivéve, hogy külön külső légszűrővel is felszerelték a porosabb utak miatt.


Életképek Argentínából (casym.com.ar)
Sajnos a gyártásban adódó problémák és Erst Heinkel 1958 Januárjában bekövetkezett halála miatt a Heinkel gyárra a bezárás várt. Az egész Kabine gyártási jogát eladták az Ír Dundalk Engineering Company-nak 1958 júniusában. A gépeket és alkatrészeket átszállították Írországba, a motorok kivételével, mivel ezeket továbbra is a Heinkel gyárban állították össze.


Élni tudni kell - 1960 írország (thegreenmileage.wordpress.com)

Sajnos ez a döntés nem túl jó ötletnek bizonyult, ugyanis a gyártás és összeszerelés minősége csapnivaló volt. Számos alkatrészt szabad téren, az épületeken kívül tároltak tartósan, ami kihatott a kész termék minőségére és a jármű biztonságára is. 6486db Ír Heinkel kisautó készült el egészem 1962-ig, amikor is a licencet visszavonták, így a Heinkel Kabine néven megjelenő modellek gyártása hivatalosan ekkor fejeződött be.

Felhasználói kézikönyvek a típushoz (www.oldtimermuseen.de)
A gyártás emellett párhuzamosan 1960-ban Nagy Britanniában is elkezdődött, miután a Britt Trojan Cars Ltd. szerződést kötött a Heinkellel a Kabine 153/154 Britt piacra való gyártásra Trojan 200 típusnév alatt. 


Korabeli hirdetések a Trojan 200-ról (www.flickr.com)

A kormány a bal oldalra került át, mindamellett az ajtó továbbra is balra nyílt. Az összes alkatrész Nagy Britanniában készült (Pld. Armstrong lengéscsillapítók, Wilmot-Breeden zárak), kivéve a motort, amit még mindig a Német anyacég gyártott. A végső összeszerelés a Trojan Cars Ltd. Croydon, Surrey-i üzemében történt, ahol is 1966-ig 6179db készült belőle.
A 60-as években megszokott látvány volt a Heinkel kisautója az utcákon (www.flickr.com, www.imcdb.org)
Az alábbi színekben gyártották szériában:
Red (Spartan Red), Grey (Troy Grey), Roman Blue, White (Grecian White), Atlas Blue, Yellow (Olympic Yellow), Athenian Grey, Blue (Crown Blue). Emelett persze külön kétszínű "sport" festésű modellek is léteztek kis számban.



Kétszínű sport festésű modell (remarkablecars.com)
Az autó szerkezete nem volt bonyolultnak mondható. Az egyszerűségre és a tartósságra törekedtek. Kevés mozgó, bonyolult alkatrészt tartalmazott, így még napjainkban is sokszor összefuthatunk vele az utakon, ha Angliában járunk. Számos klub is összefogja a típus szerelmeseit.


Az utakat még sok hasonló Trojan rója Britanniában (carandclassic.co.uk)

Corgi Toys 233 Heinkel-I Economy Car

Egy igazi kuriózum maga a modell, ugyanis annak ellenére, hogy 1962-1972-ig 1.606.000 darabot gyártották belőle, elég nehéz gyűjtői szemmel nézve "normális" állapotút találni. Maga az autó összesen 13 alkatrészből áll, ami meglepően részletgazdag kis méretéhez képest. Külön dicséret illeti a tervezőket a tető kárpitjának mintázatáért, a Heinkel logóért az elején és az ízléses pozitív panelvonalakért. A méretéről csak még annyit, hogy az avatatlan szem a mérete alapján könnyen összekeverheti méretarányát a "normál" Matchbox  méretű kisautókkal, holott azoknál sokkal nagyobb 1:40-es a méretaránya.


Egy dobozos jó állapotú modellért 70-120Ł-t is elkérnek. (www.ebay.com)

A kasztnija kis méretének ellenére jól kidolgozott, minden a helyén van rajta.  Az első modellek Narancssárga (Orange), Vörös (Red), Metál kék (Metal Blue) színűekre voltak festve, ehhez még később hozzájöttek a Rózsaszín (Pink), Világosbarna (Tan), Orgona lila (Lilac) modellek.  

Egyszerű és mégis karakteres vonalak (www.ebay.com)

A hozzá csatlakozó alváz a gyártás 10éve alatt nem változott, a megszokott középszürke színű volt.
A 10évig változatlan formájú alváz (www.ebay.com)
A belseje a Corgiknál akkoriban megszokott, a 60-as évek színvonalának megfelelő vákumformázott sárga vagy piros színű vékony műanyag (hasonló, mint pld a bonbonosdobozok műanyag tartója). Ebbe van "beletűzve" a szintén műanyag kormány. A beltér ebben ki is merült, mivel se pedálokat, se műszerfalat nem kapott, de ez nem is nagyon látszana a modellen, és ne feledjük el, hogy akkoriban ezek a kisautók még nem a gyűjtőknek, hanem a gyerekeknek készültek. 

Az egyszerű beltér létezett sárga és piros színben is. (www.ebay.com)
A szélvédője jó vastag, bírja a viszontagságokat és a karcolásokat. A saját példányom szélvédője felpolírozva újszerűnek néz ki. 

Jól látható a hátrafelé kidudorodó szélvédő. (www.ebay.com)

Kétfajta kerékkel is kiadták - "sima" és a "korai" küllős felnivel. Ezekre a felnikre került a csak ezen a kisautón megjelenő 10mm-es átmérőjű bordázott gumiabroncs. (Elég nehéz beszerezni, még utángyártott példányokat is)

ORgonalila, Piros, Világos-Barna, Metálkék, és Rózsaszínű változatok. (www.ebay.com)
Korai "bordázott" felnivel és kerékkel (www.ebay.com)

Igazából semmi negatívumot nem tudnék róla mondani, egyedül csak az elülső rendszámtábla kidolgozását/megjelenítését hiányolom, (Az eredeti autón ez a lökhárítón, vagy feljebb helyezkedett el) holott hátul megjelenik a kisautón. Ezt a hiányosságot észrevehették a Mettoynál is, mivel 1967-től már "Corgi Accessory Pack decal"-ként csomagoltak hozzá előre/hátulra felragasztható vizes matricát is.

Corgi Accesory Pack (www.peterice.com)
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése