Amint azt már a Husky-tól megszokhattuk, ezúttal is egy kevésbé ismert jármű kerül górcső alá. Ez nem más mint a cég kínálatában 1966-ban megjelent Guy Warrior Coal/Sand Truck. Maga a kisautó elnevezése félreértésre adhat okot, ugyanis maga a jármű egy öszvér megoldásból született. De ne vágjunk a dolgok elébe, nézzük meg röviden, hogyan született ez a rég elfeledett jármű.
Maga a Guy Motors Ltd.-t angliai cég volt, melyet 1913-ban Wolverhampton-ban alapítottak. Kezdetben lóvasutat, villamosokat, teherautókat, buszokat magyarul tömegközlekedési járműveket gyártottak.
A Guy Motors logója, és a motorháztetőn megjelenő figurája (www.localhistory.scit.wlv.ac.uk)
A Guy Motors Ltd Wolverhampton Park Lane gyára (L6/GUY/E/1) (www.gdn81.dial.pipex.com)
Nem sokkal az alapítás után kitört az első világháború. Ezáltal belesodródtak a hadiipari termelésbe, ami a későbbiekben megalapozta a biztos pozíciójukat a piacon. A két háború között uralták jóformán az egész belföldi piacot. Az 1930-as évek végén elnyertek számos állami beszállítói pozíciót, többek között ők szállították a teherautókat a hadseregnek is.
A cég hirdetése 1928-ból és 1944-ből (www.localhistory.scit.wlv.ac.uk)
A második világháború tagadhatatlanul nem jött rosszul a cégnek. Az addigi 1400fős gyár 7000főre bővült kiszolgálandó a hadsereg igényeit. A háború befejeztével a gyár joggal számíthatott fellendülésre és extra profitra. 1946-ban ennek szellemében hatalmas összegeket fektetnek be fejlesztésbe, új modellek piacra dobására.
A Guy gyár háborús erőfeszítéseit ecsetelő hirdetés 1944-ből (www.localhistory.scit.wlv.ac.uk)
Újabbnál újabb trolikat, buszokat és villamosok kerülnek ki a gyárból. Ezzel a legnagyobb tömegközlekedési járműveket gyártó vállalat lett Nagy-Britanniában. Megkezdik termékeiket exportálni, főleg Indiába, Afrikába és Dél-Amerikába.
Exportálunk minden áron. (www.localhistory.scit.wlv.ac.uk)
Sajnos az export nem az előre tervezett számítások szerint jön be a cégnek. Az 1950-es évek végén rendre elveszít számos stratégiai tendert a vetélytársaival szemben, - Pld. Londoni tömegközlekedése, vagy a Dél-Afrikai állami beszállítói tendert - miáltal egyre nagyobb veszteségeket kezd termelni. Számos addig egyeduralkodónak tűnő biztosnak hitt üzletágból szorul így ki.
Ez odáig vezetett, hogy 1961-ben 600milliós veszteséggel a háta mögött csődöt jelentett. A Jaguár vette meg 2.5millióért, majd 1964-ben teljesen beolvasztotta a cégbe. 1964-től már jaguár felirattal és logóval gyártják tovább a teherautókat. Később a Jaguár összeolvadt a British Motor Corporation-nel (későbbi megnevezése British Leyland) ahol is 1978-ig folytatják a teherjárművek gyártását.
A gyár 1980-ra az enyészeté lett. (www.gdn81.dial.pipex.com)
A Guy Motors Ltd főbejárata , Park Lane, Fallings park, Wolverhampton 1983-ban lebontották az egész gyártelepet (www.flickr.com)
Az egyik ilyen elhibázott döntés volt az 1958-as Dél-Afrikai tender megnyerése előtt - abban a biztos tudatban, hogy megnyerik azt - elkezdeni az exportra szánt járművek sorozatgyártását az elő-szériás gyártás helyett. Mivel a Dél-Afrikai megrendelőknek eléggé különleges igényeik voltak, így a cég egy öszvér járművel állt elő, ami egy háromtengelyes Guy Warrior alvázon lévő áttervezett csőrös Invincible felépítményű modulárisan felszerelhető jármű volt.
Az első és egyben utolsó csőrös fülkés Guy járművek (www.localhistory.scit.wlv.ac.uk)
Végül mikor nem nyertek, a legyártott járműveket kénytelenek voltak belföldön értékesíteni nem nagy sikerrel, köszönhetően a kevésbé elterjedt csőrös megoldásnak. Ennek tudható be, hogy mivel kevés állt belőlük akkoriban forgalomba - és a meglévőket is 1968-ban kivonták - , így dokumentációt, vagy fényképet is elég nehéz találni róla.
Guy Invicibles az 1958-as Belga autókiállításon (www.photoarchives.co.uk)
A történelmi háttér ismertetése után kanyarodjunk vissza magára a modellünkre. Alapvetően, mint az már sejthető volt a Dél-Afrikába szánt csőrös változatot mintázza meg a modell.
(www.gasolinealleyantiques.com)
1965-ben jelent meg a cég termékei között. Két különböző változatban és jelzéssel is készült: 10a Guy Warrior Coal Truck és 13a Guy Warrior Sand Truck. Ezek az alapszínükön kívül (Piros, kék, sárga) a teherrészben a rakományt jelképező műanyag rész színében különbözött (Sand - Homoksárga; Coal - Fekete). Kétfajta kerékkel is szerelték őket: sima vékony szürke színű gombkerékkel, illetve fém felnis kemény gumi kerékkel.
Kétfajta kerékkel (korai szürke műanyag gombkerekes, és késői fémfelnis gumikerekes) szerelt kisautók (saját kép)
Maga a kisautó a Huskynál megszokott irányvonalat követi: Jól kidolgozott, részletes fém kaszni, megszokott világoskék szélvédő és krómozott műanyag alváz. A vezetőfülke belseje a korai Huskyknál megszokottaknak megfelelően itt sincs kidolgozva, de a teherautó egészét nézve ez nem tűnik fel, nincs hiányérzetünk.
A kevés alkatrész ellenére egy jól kidolgozott kisautóhoz van szerencsénk. (saját kép)
A festése megfelelő, de pld. én el tudtam volna valami másmilyen színt is képzelni, nem csak a megszokott piros, kék, sárga színeket. De hát tudjuk, hogy a kisautók gyártásánál sok esetben előbbre való a gazdaságosság minden másnál, és az akkori kisgyereknek meg mindegy volt, hogy milyen színűt kapott, csak kapjon valamit.
A fülke jól szemlélteti a robusztus felépítését a járműnek. Az apróbb elemeket is kidolgozták rajta, mint pld.: kilincs, fellépő, hűtőmaszk stb... A szélvédő elé benyúló rész úgy néz ki mint egy sildes sapka. Ezáltal kissé vicces olyan verdás megjelenést ad a teherautónak. A teherrész egybe van öntve a felépítménnyel, oldalán függőleges merevítő bordákat alakítottak ki, viszont a hátsó billenő rész ajtaját illetve mechanizmusát még stilizálva sem jelölik meg. Enélkül úgy néz ki, mintha egy nagy doboz lenne rárakva egy alvázra. Az felépítmény hátulján viszont a hátsó lámpákat már nem hagyták el. Ahogy az alvázból kialakított első hűtőrácsot és lámpákat sem. Összességében egy kevés alkatrészből álló, mégis karakteres járművet kaptunk anno a pénzünkért.
Jól látható a normál fülkés és a csőrös verzió közötti hasonlóság(saját kép)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése